Het is een buzzword waar je misschien jeuk van krijgt, toch is storytelling een belangrijke manier om je business en boodschap onder de aandacht te brengen. Storytelling, of het vertellen van verhalen, heeft de kracht in zich om je fanbase te laten groeien. Waarom? Omdat het gaat over wat je de wereld écht te bieden hebt. En iedereen kan het toepassen.
Wat is storytelling?
Storytelling is letterlijk zo oud als de weg naar Rome. Zowel mondeling doorverteld als op stenen ingebeiteld, opgetekend op de eerste papyrusrollen en nu via alle moderne communicatiemiddelen: verhalen creëren een gemeenschappelijke grond. Ze vormen de ramen en de spiegels waarin we de wereld bekijken. Door de ramen zien we nieuwe perspectieven. En in de spiegel herkennen we onszelf.
Waarom storytelling?
Door storytelling in te zetten voor je bedrijf creëer je de wereld waarin jouw klant wil wonen. Het is herkenning, inspiratie, motivatie, geruststelling of juist confrontatie.
Verhalen zijn de vertaling van je ideaal. Als ondernemer heb je de wereld iets te bieden. De vorm is een product of dienst, maar storytelling slaat het stukje van specificaties, het wat en hoe, eigenlijk over. Door middel van verhalen zoom je uit en zie je waar het werkelijk om gaat.
“Met storytelling creëer je een wereld waarin jouw klant wil wonen.”
Het mooie van storytelling is dat je je fans aan je merk bindt op basis van emotie en gedeelde waarden. Je hoeft dus niet meer te concurreren op zaken als prijs, snelheid en specificaties.
Verhalen zorgen bovendien voor structuur en herkenbaarheid. Denk maar eens terug aan de kinderverhalen of sprookjes uit je jeugd. Ze hebben een duidelijke opbouw, herkenbare elementen en ‘haakjes’, waardoor je ze makkelijker onthoudt.
Van ideaal naar verhaal
Hoe zet je storytelling in?
Een goed verhaal begint met de kern: Waartoe ben je op aarde? Ja, je missie dus. Dit is de basis van alle verhalen die je gaat vertellen. Al je communicatie leg je vervolgens langs de meetlat van je missie.
Daarmee ben je er nog niet helemaal. Nu is het zaak om er een narratief van te spinnen, een overkoepelend verhaal. Met een begin, een einde, een held, een probleem en een oplossing. Dat maakt het spannend en zorgt dat je lezer of luisteraar in het verhaal wordt gezogen.
Bedenk bij het schrijven van je verhaal tot wie je je richt. Ken je doelgroep en spreek je publiek direct aan. Wil je nóg effectievere campagnes maken, dan segmenteer je de doelgroep in persona’s. Dat zijn een soort stereotypes waarin je jouw doelgroep tot leven wekt. Een persona kan bijvoorbeeld zijn: Marieke, 37 jaar, single, woont in de stad, academische achtergrond, eet 4x per week vegetarisch. Met een persona wordt het ineens veel duidelijker tegen wie je praat, en wat wel of niet relevant voor diegene is.
Waar vertel je die verhalen dan?
Oké, nu weet je wát je wil vertellen en aan wie. Nu zijn je mogelijkheden eindeloos om je verhaal te verspreiden. Kies er liever maar een paar uit waar je zorgvuldig op inzet, in plaats van overal maar halfbakken wat te gaan roepen.
Verhalen kun je kwijt op je social media, je website, in video’s. In persberichten en PR-campagnes, e-books en blogs. Maar ook in print: via een eigen magazine of boek. En denk ook aan podcasts, via events, livestreams, de mogelijkheden zijn eindeloos.
Een verhaal kan dus echt een verhaal zijn, zoals in een interview, artikel of podcast. Maar het kan ook ultrakort, in een social media post of een quote op je website.
Verhalen hebben de magische kracht om mensen te verbinden.
Zelf ben ik dol op het afnemen van interviews en het optekenen van ervaringsverhalen. Mensen vertellen graag over wat ze hebben meegemaakt. Anderen die zich daarin herkennen worden daardoor ook echt geraakt. Verhalen hebben de magische kracht om mensen te verbinden. En door het verzamelen van die verhalen leer je je klanten en doelgroep nog beter kennen.
Waar ga je het dan over hebben?
1. Testimonials en ervaringsverhalen: Dit is waar jouw doelgroep zich in herkent. Geef je klanten of gebruikers het woord. Zij zijn je beste ambassadeurs.
2. Missie en oprichting: Vertel hoe het allemaal zo is gekomen, waarom je doet wat je doet. Oprichtingsverhalen zijn vaak smullen omdat daar de kern zit van je bestaansrecht – en je kunt er veel emotie in kwijt.
3. Laat je personeel vertellen: Het is sowieso geen overbodige luxe om écht eens te ontdekken wat er leeft onder je personeel of collega’s. JE eigen mensen zijn de beste ambassadeurs van je merk. Maak gebruik van dat gouden kapitaal.
4. Geef inzicht in je maakproces: Geef een kijkje in de keuken! Behind the scenes materiaal doet het sowieso altijd goed. Als je iets duurzaams produceert, laat zien hoe het wordt gemaakt. Bovendien kun je hiermee verklaren waarom jouw product bijvoorbeeld (vele malen) duurder is dan de concurrent. Je fans betalen er graag voor, omdat jij tenminste duurzaam en hip bent.
5. Geintjes, grapjes en zelfspot: Milk, but then for humans, kopt Oatly, de maker van plantaardige melk. Soms is je product heel simpel, misschien niet eens heel bijzonder. Met storytelling in een licht en luchtig jasje maak je van jouw merk een echte wannahave.
Waarom storytelling soms om te kotsen is (en hoe je dat voorkomt)
We worden dagelijks blootgesteld aan zo’n enorme hoeveelheid informatie en beelden. Kom jij aan met je verhaaltje. Ben je dan nog wel geloofwaardig?
En helaas wordt storytelling ook vaak misbruikt. Je ziet bijvoorbeeld een reclame van een blije koe in een kleurige wei. Of een commercial waarin je eerst denkt dat het om een reclame voor één of ander filantropische stichting gaat, blijkt het de ABN-AMRO te zijn. Soms zijn marketingtrucs doorzichtig, maar vaak ook simpelweg misleidend en manipulatief.
MAAR er is een panacee tegen dit cynisme. En dat is authenticiteit. Merken met een oprechte missie kunnen door storytelling écht een verschil maken. Je klanten worden fans, en fans worden ambassadeur, omdat ze je missie delen. En omdat je verhaal uit je hart komt. Dan kan je als underdog zelfs de grote, slechte jongens verslaan.
Wil je hulp bij het vinden van jouw onderwerp, verhaal, invalshoek en haakjes? Neem contact op.